Under veckan kom en arbetsgrupp tillsatt av justitieministeriet ut med sitt förslag om revidering av landets tingsrättsnät. Dagens 54 tingsrätter anses vara för många och flere av dem för små. Låter det bekant?
Tingsrätterna i förändring!
Under veckan kom en arbetsgrupp tillsatt av justitieministeriet ut med sitt förslag om revidering av landets tingsrättsnät. Dagens 54 tingsrätter anses vara för många och flere av dem för små. Låter det bekant? Det påminner på något sätt om resonemanget kring antalet kommuner och antalet polisdistrikt i landet. Igen en gång har vi att göra med en reform där storheten prisas.
Idag har vi i landskapet Österbotten en fungerande tingsrättshelhet bestående av två tingsrätter. Korsholms tingsrätt med kanslier i Jakobstad, Vasa och Kristinestad och Vasa tingsrätt i Vasa. Av Korsholms tingsrätts kanslier har Jakobstad flest ärenden, alltså också mera än på Korsholms tingsrätts huvudkansli i Vasa.
Arbetsgruppen föreslår att antalet tingsrätter minskas från 54 till 25. Landskapen utgör huvudsakligen basen för de nya tingsrätterna, och målet har varit att befolkningsunderlaget skall uppgå till minst 100.000. Det målet uppnås i arbetsgruppens förslag i 21 av de föreslagna 25 tingsrätterna. Är målet riktigt – ja det kan man alltid diskutera. I varje reform där man vill förstora enheter, kommer servicen på svenska ofta i kläm. Detta för att den finlandssvenska befolkningen är så utspridd. Närservicen till befolkningen överlag försämras också i regel då centraliseringsvågorna går höga.
För Österbottens del föreslås att Korsholms tingsrätt och Vasa tingsrätt sammanslås, och landskapet Österbotten med sina ca 175.000 invånare skulle vara tingsrättens geografiska domkrets. Det är bra. Därmed skapas en stark tvåspråkig tingsrätt med svenska som arbetsspråk, i vilken förutsättningarna att trygga bägge språkgruppernas grundlagsenliga rättigheter på sikt är de allra bästa. För att vi i framtiden skall lyckas rekrytera unga svenskspråkiga jurister till domstolsbanan, är det säkert så att vi behöver minst en större tingsrätt i landet där arbetsspråket är svenska, och där man har möjligheter att auskultera på svenska och samtidigt ingå i ett större arbetsteam. Enheten kan säkert också medverka till tryggandet av svenskspråkiga domare i landets övriga tvåspråkiga domstolar. Att denna tingsrätt har sitt huvudsäte i Vasa förefaller naturligt och ger också styrka åt den juristutbildning som är utlokaliserad till Vasa.
Enligt arbetsgruppens förslag skulle kanslierna i såväl Kristinestad som Jakobstad dras in och kvar på dessa orter skulle enbart bli själva sessionsplatsen. Det här låter inte vettigt med tanke på det befolkningsunderlag på närmare 50.000 personer som Jakobstads kansli betjänar. I reformer av det här slaget får inte servicen till folket glömmas i jakten på administrativa rationaliseringar. Jag är övertygad om att liknande problematik finns på andra håll i landet. Vad gäller Karleby tingsrätts föreslagna sammanslagning med Ylivieska, bibehålls kansliet i Karleby och det är naturligtvis absolut nödvändigt. Därtill borde speciella språkkrav gällande just svenskan införas för en del domare som skall verka i Karleby. Något som också arbetsgruppen förtjänstfullt är inne på i sin rapport.
Nu går förslaget på remissrunda till kommuner och landskap mm. Därefter kan vi invänta justitieministerns förslag, som sen skall manglas i regering och riksdag. Det slutliga besluten fattas av riksdagen.
Anna-Maja Henriksson