14.9.2007

PRESSMEDDELANDE 14.9.2007

3 Minutes

Nylund & Henriksson vill förverkliga Jakobstads hamnväg

Jakobstads hamn och dess närområde med storindustri och många arbetsplatser växer och företagen på området är helt beroende av fungerande transportmöjligheter.
– Vart tionde träd som fälls i Finland hamnar i något skede på stamväg 68 för att nå träindustrin i hamnområdet. Storindustrin i området satsar på ökad produktionsvolym och på grund av de ryska virkestullarna kommer Finland att öka sitt eget virkes-uttag ur skogarna, vilket ytterligare kommer att öka transporterna till och från hamnområdet, säger riksdagsledamot Mats Nylund (sfp).

Då cirka fem kilometer av stamväg 68 till hamnen består av gatunät försvåras hamnens tillgänglighet för den tunga trafiken.
– Även trafiksäkerheten, speciellt för den lätta trafiken, försvagas p.g.a. att den tunga trafiken, som ofta transporterar farliga kemikalier, skall samsas med cyklister och fotgängare om staden gator, tillägger riksdagsledamot och Jakobstads stadssty-relseordförande Anna-Maja Henriksson (sfp).

Förutom att satsningen på Jakobstads hamnväg är en investering för att bli av med en flaskhals har den även stor betydelse när det gäller att främja Finlands konkurrenskraft och industriföretagens verksamhetsförutsättningar. Nylund och Henriksson vill i sin budgetmotion få in 9,5 miljoner euro för planering och förverkligande av Jakobstads hamnväg i nästa års statsbud-get.

Bilaga: Nylunds & Henrikssons budgetmotion om anslag för Jakobstads hamnväg, stamväg 68
Tilläggsinformation: riksdagsledamot Mats Nylund 050 512 2191, riksdagsledamot Anna-Maja Henriksson 050 512 2377

LEHDISTÖTIEDOTE Julkaisuvapaa: 14.9.2007

Nylund & Henriksson haluavat toteuttaa Pietarsaaren satamatien

Pietarsaaren satama ja sen lähialue, jossa sijaitsee suurteollisuutta ja monta työpaikkaa, kasvaa ja alueen yritykset ovat täysin riippuvaisia kuljetusmahdollisuuksista.
– Joka kymmenes puu, joka Suomessa kaadetaan joutuu jossain vaiheessa kantatielle 68 päästäkseen satama-alueen puu-teollisuuslaitoksiin. Satama-alueen suurteollisuus panostaa suurempiin tuotantomääriin ja venäläisten puutullien seuraukse-na Suomi tulee lisäämään kotimaisen puun käyttöä, mikä yhä tulee lisäämään kuljetuksia satama-alueelle ja -alueelta, toteaa kansanedustaja Mats Nylund (rkp).

Koska noin viisi kilometriä satamaan kulkevasta kantatiestä 68 koostuu katuverkosta, sataman saavutettavuus vaikeutuu raskaan liikenteen osalta.
– Kun pyöräilijät ja jalankulkijat joutuvat jakamaan kaupungin kadut usein vaarallisia kemikaaleja kuljettavan raskaan liiken-teen kanssa, erityisesti kevyen liikenteen liikenneturvallisuus heikkenee, lisää kansanedustaja ja Pietarsaaren kaupunginhal-lituksen puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson (rkp).

Panostus Pietarsaaren satamatiehen on sijoitus päästäkseen eroon pullonkaulasta, mutta sillä on myös iso merkitys mitä tulee Suomen kilpailukyvyn ja teollisuusyritysten toimintaedellytysten edistämiseksi. Nylund ja Henriksson haluavat talousar-vioaloitteessaan lisätä 9,5 miljoonaa euroa ensi vuoden valtion talousarvioon Pietarsaaren satamatien suunnittelemiseksi ja toteuttamiseksi.